Bezoekers

zaterdag 24 februari 2018

Naaitip Naadband

Opstrijkbaar Naadband van het merk Vlieseline is een handige hulp tegen het uit rekken van bv schoudernaden in rekbare stoffen. Het naadband is te koop in zwart en wit en heeft op de achterkant een gespikkeld lijm laagje om het band op te kunnen strijken. Er zit 12,5 meter op een rol en is 1 cm breed, kost €2,50 per rol. Voor dat je het opstrijkt trek je het papier weg van de achterkant/lijmkant. Ik gebruikte het naadband in een t shirt met aan geknipte mouw. HOE GA JE TE WERK: Spelt het naadband met de lijm kant op de naad van de schoudernaad. Ik doe dat aan de achterkant, en strijk het met de bout op. Als je werk om krult , strijk dit eerst plat. Pas op niet uit rekken met de strijk beweging! Maar meer een debbende beweging! Als het band vast zit spelt je de voorkant er aan, je hebt nu drie lagen. Je kunt nu het band met een stiksel naaien. In mijn geval stikte ik met een brede overlock steek alles in een keer vast. Als je met een gewone stiksteek wil naaien , zorg dan dat het band zo vast geplakt word dat je er altijd over heen naait. Het band moet dus altijd vast genaaid worden. Het plakken is alleen een hulpmiddel bij het vast naaien zodat het niet verschuift. Het naadband voorkomt ook omkrullen van moeilijke dunne of rekbare stoffen. En eenmaal vast genaaid voorkomt het uitrekken. Je kunt het dus ook op andere plaatsen gebruiken bv schuin gesneden naden, langs breuklijn, als je mv uitrekt, zomen, splitten enz.... Haal de volgende keer een pakje in huis want het is super handig. Hier nog wat foto's van mijn t shirt waar het dus in de schouders zit. Veel naai plezier, groetjes Marie Bartels

1 opmerking:

  1. Hoi, heb deze ook maar moet t nou gestikt met rechte steek in tricot? Ik doe t met flauwe zigzag steek. En tegen omkrullen? Moet je t dan op de rand vaststikken?

    BeantwoordenVerwijderen